معماری داخلی

Interior design

به مجموعه اعمالی که جهت بهینه ‌سازی و یا ایجاد تغییر در فضای داخلی بناها از لحاظ ساختار، چیدمان installationعناصر، نور و رنگ انجام می‌شوند، گفته ‌می‌شود. معماری داخلی به‌ منظور ارائهٔ راه‌ حل‌هایی برای سهولت در استفادهٔ ساکنان و پدیدآوردن فضایی مناسب، بسته به نوع کاربری بنا انجام می‌شود. طراحی داخلی یا در حقیقت معماری داخلی یک حرفه چند تزئینی است که محیط داخلی ساخته شده در یک سازه در هر خلاقیت و راه حل تکنیکی، کاربردش را به دست آورد. در کتاب آماده شده بطور مختصر و مفید با طراحی و اجرای دکوراسیون داخلی و منظر آشنا خواهید شد.

کلمات کلیدییادگیری طراحی داخلی، کتاب آموزش طراحی دکوراسیون منزل، کتاب آموزش طراحی داخلی خانه، کتاب در زمینه طراحی داخلی، آموزش مجانی طراحی خانه، آموزش طراحلی داخلی، آموزش طراحی خانه، آموزش طراحی دکوراسیون خانه، اموزش طراحی داخلی خانه، دانلود کتاب آموزش طراحی داخل خانه، دانلود کتاب آموزش طراحی داخل ساختمان، طراحی داخلی، طراحی داخلی خانه،

طراحی دکوراسیون به روش NLP

در این روش با استفاده از کوچ کردن و تشخیص کانال های ادراکی مشتری، طراحی انجام می شود. به این صورت که ایده ها، خواسته ها، تصویرهای ذهنی و احساسی مشتری را از دکوراسیون مشخص کرده و برای وی به تصویر می کشیم و آن را در اختیار مشتری قرار می دهیم با این روش می توانیم به مشتری کمک کرده وحق انتخاب های بسیاری به او بدهیم و سرعت طراحی برای رسیدن به خواسته های مشتری را چند برابر کنیم.

شرح ایده  طراحی با NLP

با مراجعه مشتری به دفتر یا نمایشگاه و بعداز صحبت کردن با او ، یک سری عکس و فیلم در مورد خواسته هایی که مشتری مطرح کرده است را به صورت هدف دار در اختیار ایشان می گذاریم و از او درخواست می کنیم که این عکس ها و تصاویر را نگاه کند و بعد از یک یا دو روز به محل مورد نظر که قرار است در آنجا اجراء صورت گیرد به اتفاق مشتری می رویم.

در ابتدا لیستی از خواسته های او را تهیه کرده و با شروع کردن به صحبت ، کانال های ادراکی مشتری (شنیداری، دیداری، حسی) را تشخیص داده و با توجه به فضای مورد نظر برای طراحی و لیست خواسته های مشتری شروع به کوچ کردن و پیشنهاد دادن به مشتری می کنیم تا به تصویر ذهنی مورد نظر خود نزدیکتر شود ، برای این امر لازم است تعدادی سوال خاص که قبلا با توجه به کانال های ادراکی مشتری طراحی کرده ایم از او پرسیده شود که در آن سوالات، کلمه هایی مانند (یعنی چه، اگر، هنوز و ….) و برخی دیگر از کلمات که باعث می شود مشتری بتواند آنچه را که انتظار دارد و در ذهن خود تصور کرده، برای ما توضیح دهد را به کار ببریم و با توجه به اینکه چه سبکی از طراحی مورد نظر مشتری می باشد. طراحی اولیه را شروع می کنیم.

دیداری

حال اگر مشتری ما دیداری باشد به او کمک می کنیم که هر آنچه را که قبلا و با استفاده از تصاویر که در اختیار او قرار داده ایم و تصوری را که از فضای مورد نظر پیدا کرده است را ، تا حدی که می تواند در ذهن خود مجسم کرده و سپس برای ما توضیح بدهد و ما با استفاده از ارتباط مؤثر و سوالاتی که برای  “وگوگ کردن “کانال های ادراکی مشتری مطرح کرده ایم ، آنچه را که او در ذهن خود تصور کرده را برای ما توضیح می دهد و با مهارتی که ما در ارتباط مؤثر داریم این پیام را به او می دهیم که هر آنچه را در ذهن خود تصور کرده می تواند کاملاً توضیح بدهد و طراح با یادداشت برداری از تمامی گفته های او می تواند

پله پله به فضای ذهنی مشتری  نزدیک تر شود.

شنیداری 

برخی دیگر از مشتری ها کانال ادراکی آنها شنیداری است. حال برای شنیداری ها که به آنها هم تصاویر و عکس نشان داده ایم از آنها سوالاتی که مفهوم شنیداری دارند می پرسیم و به توضیحات آنها کاملاً گوش می دهیم تا متوجه خواسته های آنها از محل مورد طراحی بشویم. چون افراد شنیداری متفاوت تر از دیداریها تصویر ذهنی خود را توصیف می کنند ، ما با توجه به توضیحاتی که آنها می دهند می توانیم به فضای ذهنی مشتری نزدیک و نزدیکتر شویم و با تکرار بعضی از خواسته های آنها می توانیم اطمینان پیدا کنیم که خواسته های اصلی آنها از طراحی چه می باشد و در انجام طراحی از آنها استفاده کنیم.

نکته:

مهم است گاهی برای افراد شنیداری آنچه را که توضیح می دهند بصورت کامل بنویسیم زیرا با نوشتن صحبت های ایشان این حس را به آنها منتقل می کنیم که ، آنچه را که می گویند را متوجه شده ایم و گوش دادن به صحبتهایشان  برای آنها بسیار حائز اهمیت است.

 حسی

در مورد مشتری هایی با کانال ادراکی حسی، قدری متفاوت تر عمل می کنیم ، چون افراد حسی با درگیر کردن احساس خود و توصیف کردن آن ، تصاویر ذهنی مورد نظر شان را منتقل می کنند باید با آرامش بیشتر با این افراد صحبت کرد .

با سوال هایی که مفهوم حسی دارند ، می توان آنچه را که مشتری توصیف کرده یادداشت برداری کنیم و به تصویر ذهنی آنها بیشتر و بیشتر پی ببریم تا در زمان طراحی کردن و کشیدن طرح بتوانیم با دقت و سرعت عمل بیشتر کار را انجام بدهیم.

نکته:

در هنگام صحبت کردن با مشتری و برای دست یابی بهتر به فضای ذهنی او می توان با دادن پیشنهاد آنها را بهتر به سمت خواسته ها و تصویرهای ذهنی مورد نظرشان کوچ کرد ، زیرا گاهی با توجه به شخصیت مشتری ، وی از دادن اطلاعات و خواسته های خود صرف نظر می کند و ما با دادن پیشنهاد به آنها ، فکر و احساس آنها را تحریک کرده تا به ما اعتماد کنند و شما می توانید آنچه را که آنها می خواهند برایشان طراحی کنید.

همچنین استفاده از تکرار بعضی از جملات که مشتری برروی آنها تاکید دارد باعث می شود در حین طراحی اعتماد او به شما چند برابر شود و کمک می کند که با کمترین زمان ممکن طرح خود را ، آماده ارائه به مشتری کنید و مشتری هم به خاطر اعتمادی که به شما پیدا کرده تلاش خود را می کند که آنچه شما برای او طراحی کرده اید ،  با آنچه که در ذهن خود داشته را تطبیق دهد.


استفاده از زبان متا و میلتون

برای دستیابی بهتر و بیشتر به تصویر ذهنی مشتری استفاده از زبان متا و میلتون می تواند کمک بسیار زیادی به ما بکند.

به این صورت که : برای شروع از سوالات کلی استفاده می کنیم و به مشتری کمک کرده تا نقطه شروعی برای گفتن خواسته های خود از فضای مورد نظر داشته باشد و بتواند خواسته های خود را بصورت کلی برای ما توضیح دهد و با استفاده از متا مدل یا همان زبان متا آنچه را که او بصورت کلی گفته و توصیف کرده است به صورت جز به جز از او بپرسیم و به این صورت می توانیم به نکات ظریفی که گاهی در توضیح مشتری حذف یا مُستتر شده را متوجه شویم.

استفاده از این روش ، بسیار کاربردی و حائز اهمیت است. از این رو ، تمرین استفاده از زبان متا و میلتون برای طراحی بسیار مهم می باشد و سبب می شود که در مواقع طراحی به آنچه در NLP به عنوان فیلترهای ذهنی معروف است دست پیدا کرده و با سهولت و دقت و آرامش بیشتر بتوانیم نیازهای مشتری را دریافت و در طراحی لحاظ کنیم و در ارائه آن به مشتری از سرعت عمل بالاتری برخوردار باشیم.

تغییر زاویه دید

تغییر زاویه دید در طراحی و چیدمان دکوراسیون نقش به سزایی ایفا می کند.

در زمان شروع ارتباط مؤثر و تشخیص کانال های ادراکی مشتری می توان به تجسم موجود در ذهن مشتری پی برد ، به این صورت که وقتی مشتری در حال توضیح دادن خواسته های خود می باشد در واقع دید خود را نسبت به کنار هم قرار گرفتن اشکال بیان می کند و ما از خواست او ، برای قرار دادن رنگ ها و اشکال در کنار هم  ، به این موضوع پی می بریم . در واقع وقتی که مشتری دید خود را نسبت به محل مورد اجرا توضیح می دهد تصویر ذهنی خودرا ازمحل مورد طراحی برای ما توصیف می کند و ما با پرسیدن این سوالها که وقتی شما وارد آن فضا می شوید انتظار دارید چه قسمتی بیشتر مورد توجه تان قرار بگیرد و در کدام قسمت از آن فضا آرامش دارید، در چه قسمتی از آن محیط ناحیه امن می خواهید و یا در کدام قسمت از فضای تحت طراحی حریم می خواهید و هنگام ورود به محیط کدام قسمت حس بهتری به او می دهد  به تصویر ذهنی مشتری نزدیکتر می شویم.

نکته :

باید توجه داشت که با جا به جا کردن محل ورود به محیط تحت طراحی متوجه می شوید که مشتری  چگونه به آن محیط نگاه می کند ، در این مرحله حتما هر سه کانال ادراکی مشتری را وگوگ کنید تا بتوانید خواسته های مشتری را به صورت واضح تری دریافت کنید ، از این رو با توصیف مشتری، ما هم با جا به جا کردن خود در محیط می توانیم کانال های ادراکی مشتری را مورد آزمایش قرار دهیم و از حرکت صورت و بدن مشتری متوجه نوع نگاه مشتری به چیدمان دکوراسیون و آنچه که مشتری می خواهد در محل مورد اجرا قرار گیردشویم

در این قسمت از کار، بسیار مهم است به مینیک چهره و حرکت دست و نحوه ایستادن مشتری توجه شود زیرا این حرکات بطور ناخودآگاه انجام می شود و بازخورد کانال های ادراکی او می باشد.

و در این خصوص شخص طراح برای برقراری ارتباط مؤثر بایدآموزه های NLP را مطالعه یا آموزش دیده و آنها تمرین کرده باشد.

حال با خواستن از مشتری برای قرار گرفتن در زاویه های مختلف از مکان طراحی و درگیر کردن کانال های ادراکی او و توضیحاتی که مشتری می دهد متوجه افکار و احساسات و نوع حرکات بدن مشتری می شویم و با کوچ کردن آنچه را که خواسته و تصویر ذهنی او می باشد، در هنگام طراحی برای او آماده می کنیم و سپس در مرحله بعد که اجراء می باشد در کمترین زمان، به بهترین نتیجه دست می یابیم و زمان، که ارزشمندترین عنصر در زندگی هر بیزینسمن است را برای خود به غنیمت برده و سود مالی حاصل از این کار را با مصرف کمترین زمان خود به خود افزایش می دهیم.

 فنگ‌شویی

فنگ شویی که خاستگاهی چینی دارد در لغت به معنی باد و آب است و در واقع فلسفه‌ای باستانی از چین برای پیدا کردن دکوراسیون مناسب خانه است. این دکوراسیون مناسب باید بهترین اثر را بر سلامتی، شادی، موفقیت، هماهنگی و به طور کلی انرژی مثبت داشته باشد. در فنگ‌شویی بی‌نظمی پسندیده نیست و استفاده از رنگ‌ها و عناصر مناسب بسیار مهم است.
در معرفی کتاب دکوراسیون اشاره به فنگ‌شویی با توجه به محبوبیت آن در سراسر جهان ناگزیر است. رعایت اصول فنگ شویی راهی برای خلاقیت در دکوراسیون است. این کتاب آموزش طراحی دکوراسیون اصول فنگ‌شویی را توضیح می‌دهد و راهکارهای چیدمان منزل با استفاده از این فن باستانی و گردش انرژی مثبت در خانه را تبیین می‌کند.

مبادی بصری و هنری و اجرایی دکوراسیون

  • اصول و مبانی  ( نور، رنگ ، بافت )
  • سبک‌شناسی
  • منطقه‌بندی  ( دیوار، سقف ، کف ) 
  • چیدمان  ( اکسسوری )
  • ساخت و پرداخت نهایی 

رنگ

رنگ در دکوراسیون یکی از مهم‌ترین المان‌ها است. ترکیب درست رنگ باعث می‌شود دکوراسیون زیباتر به چشم بیاید یا انتخاب غلط رنگ سبب می‌شود دکوراسیون جذابیت بصری نداشته باشد. در این میان نکاتی درمورد طیف رنگ و نقش رنگ در دکوراسیون و طراحی داخلی می‌تواند کمک فراوانی به زیبایی دکوراسیون کند.

بافت

بافت‌های ترسیمی را می‌توان با تغییر تراکم، تکراروترکیب خط‌ها، یا با ترکیب‌های مختلف تیره – روشنی و لکه‌ های رنگ ایجاد کرد. همچنین استفاده از ابزارهای مختلف بافت‌های گوناگونی می‌سازد بافت‌های مختلف موجب حساسیت بخشیدن به سطح‌های گوناگون می‌شوند هنگام مشاهده تنها تیرگی- روشنی‌ها دیده نمی‌شوند،  بلکه حس بینایی و لامسه با هم ترکیب شده ونرمی، سختی ، سردی، گرمی سکون و… احساس می‌شود  .

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *