طراحی برند چیست؟

راحی برند و لوگو بیان می‌کند که یک برند چطور انتخاب یا ساخته می‌شود تا از نظر بصری معرف هویت برند باشد. هدف کسب‌وکارها از انتخاب برند، این است که در بازار فیزیکی و دیجیتالی خودشان را به عموم معرفی کنند. طراحی برند یکی از مهمترین فعالیتهای بازایابی است که شامل نام، لوگو، طرح، و نماد می‌شود. طراحی برند، موجب می‌شود که هویت متمایزی در بین سایر برندهای موجود در بازار داشته باشید. خیلی مهم است که در تمام نقاط تماس – از جمله، شبکه‌های اجتماعی، فروشگاه‌ها، وب‌سایت و یا حتی فضای اداری کسب‌وکار- یکپارچه عمل کنید. به این ترتیب، تصویر برند در ذهن مخاطب تقویت می‌شود و مشتری همیشه آن برند را به خاطر می‌سپارد.

اجزای طراحی برند

طراحی برند باید ماهیت انحصاری داشته باشد. تمام اجزای طراحی برند باید انسجام داشته و یکپارچه باشند. اجزای طراحی برند عبارتند از:

1. لوگو

طراحی لوگو، بخش اصلی هویت تصویری برند است. لوگو اولین و بیشترین چیزی است که دیده می‌شود؛ پس از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است. در حقیقت، لوگو، نماد محصول است و تا آخر با آن باقی می‌ماند. مثلا همین الان به اپل یا سامسونگ فکر کنید، لوگویشان را می‌توانید در ذهنتان ببینید؟

2. رنگ

رنگ، تاثیر زیادی روی درک و تصویر برندتان دارد. انتخاب رنگ مناسب اصلی‌ترین مرحله طراحی برند است؛ چون جزء اولین چیزهایی است که مشتری متوجه آن می‌شود. حتما باید از مبحث روانشناسی رنگ‌ها در این بخش استفاده کنید.

3. حروف چاپی و کالیگرافی

اکثر کسب وکارها به فونت چاپی حروف در پیام‌هایشان، توجهی ندارند. اما در واقع، انتخاب فونت متمایز و متناسب با سبک کسب وکارتان، شما را از بقیه رقبا متمایز می‌کند.

4. شعار تبلیغاتی

شعار تبلیغاتی برندتان باید تا حد امکان کوتاه، جذاب، و به یادماندنی باشد. شعار تبلیغاتی باید به خوبی ماموریت کسب‌وکارتان را بیان کند. دقت کرده‌اید، بعضی از برندها از یک پیام ریتمیک استفاده می کنند، تا بهتر به خاطر سپرده شود! برای مثال، شعار تبلیغاتی مهرام را در نظر بگیرید: «مهرام؛ خوشمزه و خوشنام». کوتاه، ریتمیک، جذاب، حاوی پیام مهم کسب‌وکار، و از همه مهمتر به یادماندنی.

5. امضای ایمیل

امروزه، بسیاری از فعالیت های کسب‌وکارها به صورت آنلاین انجام می‌شود. بنابراین، اگر می‌خواهید جایگاه برجسته‌ای در صحنه‌ی رقابت داشته باشید، اینترنت و فضاهای مجازی را در طراحی برند دست کم نگیرید. ایمیل زدن به مشتریان و همکاران، یک فعالیت عادی کسب‌وکارهای امروزی است. پس حتما امضای مختص خودتان را پای ایمیل‌ها بزنید تا خاص و متمایز باشید.

6. اونیفورم کارمندان

لباس یکدست کارمندان، نظم و انسجام را تداعی کرده و بیانگر اعتبار آن شرکت است.

7. بیزینس کارت

کارت ویزیت تاثیر زیادی در جذب مشتری دارد. بیزینس کارت کمک می‌کند، هر وقت مشتری مایل بود با شما تماس بگیرد، به راحتی این کار را بکند. پس حتما لوگو، رنگ، فونت و تمام اجزای مهم برندتان را در بیزینس کارت هم بیاورید. مشتری با نگاه کردن به بیزینس کارت، باید متوجه شود که متعلق به کدام برند است.

8. وب‌سایت

وب‌سایت شرکت‌تان در واقع دفتر شما در بستر اینترنت است و یکی از اصلی‌ترین برند تاچ‌پوینت‌ها محسوب می‌شود. وب‌سایت هم مانند سایر اجزای برند، باید منعکس کننده‌ی اهداف کلی کسب‌وکارتان باشد. همچنین حتما از تصاویر، رنگ‌ها، لوگو، و پیام تبلیغاتی‌تان حتما در وب‌سایت استفاده کنید.

9. صفحات شبکه‌های اجتماعی

امروزه، با پیشرفت تکنولوژی ارتباطات، کمتر کسی را می‌بینیم که از شبکه‌های اجتماعی استفاده نکند. شما هم برای ارتباط آسانتر با مشتری، باید در شبکه‌های اجتماعی فعال باشید. برای بهتر دیده شدن در این صفحات، بهتر است عکس پروفایل را لوگوی شرکت انتخاب کنید تا مشتری به راحتی شما را پیدا کند. از عناصر برندینگ هم در این بخش استفاده کنید.

10. ابزارهای بازاریابی آفلاین مثل بروشور و اعلامیه

توجه کنید که در فرایند طراحی برند، تمام ابزارهای بازاریابی مثل بروشور، از لوگو، فونت، رنگ و پیام تبلیغاتی‌تان را در نظر داشته باشید. بروشور و اعلامیه باید توجه مخاطب را به خود جلب کند.

11. بیلبورد

بیلبورهای تبلیغاتی هم در فرایند طراحی برندینگ تاثیر چشمگیری دارد و باید کوتاه و جذاب باشند.

12. بسته بندی

بسته‌بندی خاص محصول، اعتبار زیادی به کسب‌وکارتان می‌دهد. بسته‌بندی شکیل، نشان می‌دهد که محصول داخل آن هم باارزش است. همچنین، بسته‌بندی خلاقانه موجب می‌شود مشتری، آن برند را به خوبی به خاطر بسپارد. اگر تازه شروع به کار کرده‌اید و می‌خواهید تاثیر اولیه خوبی رو مخاطب‌هایتان بگذارید، حتما طراحی 1 الی 3 محصول را در فرایند طراحی برند قرار دهید.

اهمیت طراحی برند

در دنیای کسب‌وکار، که برندهای زیادی، محصولات مشابهی را ارائه می‌‌دهند و با هم رقابت می‌کنند، رعایت اصول طراحی برند می‌تواند کمک زیادی به کسب‌وکار کند تا برندش متمایز از سایر برندها و رقبایش باشد و مخاطب هدف را به خودش جذب نماید.
طراحی برند باید به طور ایده‌آل معرف شخصیت برند و ارزشهای آن باشد. این اصل برندینگ ابزار قدرتمندی در شکل دهی نظر و دیدگاه مشتریان نسبت به برندتان است. یک لوگوی به یاد ماندنی یا یک رنگ جذاب می‌تواند تاثیر ماندگاری روی ذهن مشتری داشته باشد.
اهمیت طراحی برند را به طور خلاصه می‌توان به صورت زیر بیان کرد:

مزیت رقابتی

طراحی یک برند منحصربفرد، قطعا موجب می‌شود کسب‌وکارتان جایگاه برجسته‌ای در بازار رقابت پیدا کند.

تاثیر ماندگار

وقتی طراحی برند به درستی انجام شود، برند در ذهن مخاطب بهتر باقی می‌ماند و تاثیر ماندگاری خواهد داشت که موجب می‌شود مشتری یا مخاطب خیلی خوب برندتان را به خاطر بیاورد.

ارجاع

مشتری بهترین سفیر یک برند است. لازم است که در زمان طراحی برند، همواره مشتری و رضایتش را مدنظر قرار دهید. اگر مشتری از برند خوشش بیاید، حتما آن را به افراد مختلفی معرفی می‌کند و ارجاعات زیادی می‌دهد.

هویت برند را معرفی می‌کند

طراحی خوب برند باید اهداف، هویت، و ارزش‌های کسب‌وکارتان را منعکس کرده و به مشتری نشان دهد.

ارتباط عاطفی

طراحی برند، موجب برقراری ارتباط عاطفی با مشتریان شده و موجب ‌می‌شود برند و کسب‌وکارتان جایی در ذهن مشتری پیدا کند و مشتری دید مثبتی نسبت به محصول‌تان داشته باشد.

دارایی ناملموس

شرکت‌ها می‌توانند به اوج موفقیت برسند یا هر لحظه با هر سود و زیانی، کسب‌وکارشان را ببندند. اما آنچه که باقی می‌ماند، برند است که دارایی ناملموس هر سازمانی است. برند، مزایای بلندمدتی برای کسب‌وکارتان به همراه دارد.

شناخت برند

طراحی برند خوب، موجب می‌شود که برندتان از همان ابتدا تاثیر مثبتی روی مشتری بگذارد و در ذهنش باقی بماند. برندها با طرح، رنگ، فونت، لوگو، و پیام خلاقانه شناخته می‌شوند.

تعیین انتظارات

زمانی که مشتری از وجود یک برند و محصولش آگاه می‌‌شود، و حس مثبت و خوبی نسبت به آن برند پیدا می‌کند، یک سری انتظارات از آن دارد. طراحی برند، اولین گام در جهت معرفی برند به بازار است و نقش مهمی را در بازاریابی محصول و پاسخگویی به انتظارات و نیازهای مشتریان ایفا می‌کند.

مراحل طراحی برند

طراحی برند، یک فرایند دوطرفه بین طراح برند و کسب‌وکار است. کسب‌وکار باید از همان ابتدا، اطلاعات دقیق و شفاف موردنیاز را در اختیار طراح قرار دهد. به علاوه، کسب‌وکار باید هدف و انتظاراتش را به طور منطقی بیان کند، تا طراح بر آن اساس بتواند برند سازمان را طراحی کند. طراحی و ساخت برند، یک فرایند سیستماتیک است. در ادامه، مراحل مهم طراحی برند را بیان می‌کنیم تا به کمک آنها بتوانید برندی را طراحی کنید که همیشه در ذهن باقی بماند.

1. ساختار کل فرایند

در طراحی برندینگ و مراحل ساخت آن دقت کنید که چهارچوب کل فرایند طراحی باید به صورت سازمان‌یافته باشد. طراح برند باید به طور دقیق و شفاف، مراحل مختلف تحویل کار، همچون لوگو، پیام تبلیغاتی، بیزینس کارت، بروشور خلاقانه، بیلبورد و غیره را مشخص کند.

2. تحقیق رقابتی

قبل از شروع فرایند طراحی برند، حتما در مورد برندهای رقیب تحقیق کنید. هدف از این تحقیق، درک ایدئولوژی، رویکرد و استراتژی طراحی رقبا است تا برندی طراحی شود که از آنها برتر باشد و مشتری بیشتری را به خود جذب نماید.

3. خلاقیت

برندهای زیادی در بازار هستند، اما تعداد کمی از آنها می‌توانند بر مشتری تاثیر مثبت بگذارند. بنابراین، طراح باید ایده‌های جذاب و نو داشته باشد. به علاوه، باید از مفاهیمی استفاده کنید که هم مدیریت کسب‌وکار و هم مخاطب هدف را تحت تاثیر قرار دهید.

4. درک اهداف کسب‌وکار و شخصیت برند

طراحی برند، باید مکمل اهداف و ارزشهای سازمان باشد. در نتیجه، لازم است که ماهیت کسب‌وکار، بینش،  ماموریت و شخصیت کلی برند به خوبی درک شود.

5. کلمات بر تصاویر اولویت دارند

طراح باید ابتدا لحن صدا، زبان و نقش کلمات را به خوبی درک کند و سپس طراحی برند را شروع نماید.

6. دستورالعمل‌های سبک

زمانیکه کل روند طراحی برند طی شد، طراح باید دستور‌العمل‌های سبک در رابطه با قوانین استفاده از لوگو، طرح کلی، قالب طرح، رنگ‌ها، سیستم حروف چاپی و سایر قوانین مربوطه را به نماینده کسب‌وکار توضیح دهد.

چگونه طراحی برند را اجرا کنیم؟

اگر با اصول طراحی برند آشنا باشید و اجزایش را درست بشناسید، اجرای آن کار سخت و پیچیده‌ای نیست. در واقع، اجرای موثر طراحی برند حاصل یک فرآیند مشخص است.

1.تحقیق کنید

تمام برندسازی‌های خوب با تحقیق درست شروع می‌شوند. برای طراحی برند خوب، باید درباره بازار، مشتریان و عوامل داخلی شرکت تحقیق کنید تا چشم‌انداز دقیقی از اوضاع به دست آورید، چالش‌ها و نیازهای مشتری را بشناسید و راه را برای یک طراحی برند موفق، هموار کنید.

2.استراتژی خود را مشخص کنید

طراحی برند موثر از طریق استراتژی برند مناسب انجام می‌شود. یعنی چهارچوب دقیق با عناصر مشخصی مثل شخصیت برند، الگوی برند و غیره داشته باشید.
این چهارچوب، نقشه راهی برای هویت بصری است که با فرآیند طراحی برند ایجاد می‌شود.

3.عناصر خود را طراحی کنید

به کمک تحقیق راهنمایی‌های استراتژی، می‌توانید اجزای طراحی برند را بسازید. از لوگوی برند گرفته تا تصاویر و فونتی که می‌خواهید استفاده کنید، همگی به شکل‌گیری طرح نهایی برندتان کمک می‌کنند تا بیشترین تاثیر را روی ذهن مخاطب بگذارید.

4.تاچ‌پوینت‌های خود را ایجاد کنید

تاچ‌پوینت‌هایی مثل وب‌سایت و کانال بازاریابی، جایی هستند که هویت بصری برند خودش را نشان می‌دهد. ساخت تاچ‌پوینت‌ها آخرین مرحله طراحی برند است که عناصر بصری به صورت خلاقانه با هم ترکیب می‌شوند تا پیام برند را به گوش مخاطبان‌شان برسانند.

طراح برند کیست؟

طراحان برند، در واقع متخصصان ماهر و خلاقی هستند که مسئول فرایند ایجاد برند می‌باشند و تصویر عمومی و پیام یک شرکت را به مخاطب می‌رسانند. کار طراحی برند یک شرکت، برای افرادی مناسب است که با اصول طراحی برندینگ به خوبی آشنا بوده و بینش و درک مناسب از این موضوع و مهارت‌های بسیار خلاقانه داشته باشند. طراحان برند، برای یک شرکت نوپا، برند می‌سازند و یا گاهی‌اوقات دوباره برندی را برای یک شرکت قدیمی طراحی می‌کنند. اکثر طراحان برند، در رشته طراحی گرافیک آموزش دیده‌اند یا اطلاعاتی در این زمینه و یا سایر رشته‌های خلاقانه مرتبط دارند. طراحان برند می‌توانند یا برای شرکتها کار کنند، و یا به صورت فریلنسر، شخصا برای خودشان.
طراحان برند، اغلب مسئول مفهوم‌سازی تصویر یک شرکت در پلتفرم‌های مختلفی هستند که از آن طریق، با مشتریان در تماس هستند. طراحان از استعداد و خلاقیت‌شان استفاده می‌کنند تا ارزشها و پیام مشتری‌شان را به گوش مخاطبانش برسانند.

وظایف طراح برند

در اینجا به برخی از وظایف طراح برند اشاره می‌کنیم:

کار کردن بر اساس اطلاعات مشتری

معمولا مشتری، خلاصه‌ای از اطلاعات، از جمله اهداف و محیط کسب‌وکار را در اختیار طراح قرار می‌دهد. طراح برند باید براساس این اطلاعات، تصویر عمومی و پیام آن کسب‌وکار را خلق کند. همچنین، طراح می‌تواند جستجوی بیشتری درباره آن کسب‌وکار انجام دهد تا درک بهتری کسب نماید.

طراحی لوگو

لوگوی شرکت، معمولا مهمترین قسمت و مشخص‌ترین بخش تصویر عمومی آن شرکت یا کسب وکار است. لوگو باید فورا شناخته شود، چون این امر موجب اعتمادسازی می‌شود. طراحی لوگو اغلب یکی از اولین و مهمترین وظایف طراح برند است.

توسعه دادن جلوه‌های بصری

جدا از لوگو، طراحان برند اغلب مسئول سایر جلوه‌های بصری هستند که کسب‌وکار از آنها استفاده می‌کند. جلوه‌های بصری بخش مهمی از پیام کسب‌وکار هستند، که جوی را ایجاد می‌کنند که مشتریان را جذب کسب‌وکار می‌کند. اغلب، پیش‌زمینه‌ای با طراحی گرافیکی جذاب، به توسعه تصویر برند کمک می‌کند.

درست کردن وب‌سایت و اپلیکیشن

بسیاری از کسب‌وکارها برای فروش محصولات و ترویج برندشان از وب‌سایت و اپلیکیشن استفاده می‌کنند. طراحی و ساخت این پلتفرم‌ها، راه دیگری برای معرفی تصویر، ارزش‌ها و پیام کسب‌وکار است. این جز اصلی‌ترین وظایف طراحان برند است.

مدیریت شبکه‌های اجتماعی

بازاریابی شبکه‌های اجتماعی، یک راه مفید دیگر برای شرکتهاست تا خودشان را به مشتریان بالقوه معرفی کنند. شبکه های اجتماعی می‌توانند با ارتباط دادن تصویر برند به زندگی روزمره مشتریان، بیشتر مطرح شوند. طراحان برند اغلب از جلوه‌های بصری و پیامی استفاده می‌کنند که شرکت را در شبکه های اجتماعی، برجسته‌تر کند و برای مشتری جلب توجه کنند.

هماهنگ سازی با تیم‌های خلاق

کسب‌وکارها معمولا کارمندان زیادی دارند، از جمله طراحان گرافیک، طراحان وب، کپی‌رایترها، مدیران شبکه‌های اجتماعی، و هنرمندان. معمولا طراحان برند مسئول هماهنگی بین این متخصصان هستند.

طراحی اجناس برند

گاهی‌اوقات، طراحان برند مسئول ایجاد کالای برند و بسته‌بندی هستند. این امر شامل لباس کارمندان یا کالای دارای برند برای مشتریان می‌شود. این کار موجب افزایش آگاهی از برند می‌گردد.

چطور یک طراح برند شویم؟

برای اینکه یک طراح برند موفق شوید، باید اصول طراحی برند را بدانید و دانش این کار را کسب کنید. یکی از راههای کسب مهارت در این زمینه، گرفتن مدرک و گذراندن دوره‌های آموزشی در رشته‌های مربوط به طراحی برند، از جمله طراحی گرافیک، برندسازی گرافیکی، هنر و طراحی، و بازاریابی است.
یک راه دیگر، برای شروع فعالیت در این رشته، کسب تجربه است. برای این منظور می‌توانید به دوره‌های کارآموزی در زمینه طراحی گرافیک یا طراحی برند بروید. همچنین می‌توانید به صورت فریلنسر، کار طراحی انجام دهید تا تجربه لازم را کسب نمایید. برای این منظور از پروژه‌های کوچکتر برای دوستان و آشنایان شروع کنید، و رفته رفته کارتان را گسترش دهید.

دو نمونه با طراحی برندینگ قوی

اکنون که با فرایند طراحی برند آشنا شدید، بیایید دو نمونه از برندهای معروف را ببینیم.

1. کوکاکولا

اسم کوکاکولا را که می‌شنوید چه چیزی به ذهنتان می‌آید؟ آیا لوگوی قرمز رنگ کوکاکولا با یک روبان در ذهن شما ظاهر شد؟
به این دلیل که هویت برند کوکاکولا بسیار قوی است. بجز این، برند کوکاکولا یادآور با هم بودن، خانواده و دوستان، گردهمایی‌ها و شادی‌ها است.
چرا؟ زیرا این همان چیزی است که کوکاکولا مخفف آن است و این همان استراتژی برندی است که در تمام کانال های بازاریابی خود از جمله بیلبوردها، تبلیغات اجتماعی و کمپین‌هایی که طراحی می‌کنند، «به اشتراک گذاری یک کوکا» عرضه می‌کنند.

2. اپل

وقتی در مورد یک تصویر برند قوی صحبت می‌شود، غیرممکن است که در مورد اپل با تمرکز مشهورش بر مینیمالیسم صحبت نکنید.
اپل همه چیز در مورد سبک زندگی، جایگاه اجتماعی و رازداری است. جای تعجب نیست که آنها اخبار آخرین محصولات خود را مخفی نگه می دارند.

اپلیکیشن‌های طراحی برند

یک راه ساده طراحی برند و لوگو، استفاده از اپلیکیشن‌های موبایل است. اپلیکیشن‌های طراحی لوگو معمولا برای کسب‌وکارها و پروژه‌های کوچک مناسب هستند. به کمک این اپلیکیشن‌ها می‌توانید لوگوی موردنظرتان را با صرف حداقل وقت و انرژی و با کمترین هزینه بسازید. به کمک اپلیکیشن طراحی برند، می‌توانید یک آیکن اولیه را از بین گزینه‌های موجود انتخاب نمایید. سپس رنگ، فونت، پیش‌زمینه، و سایر موارد را خودتان اعمال کنید. در نهایت، نتیجه‌ی حاصل را به صورت عکس روی موبایل‌تان دانلود می‌کنید و تمام. چند نمونه از اپلیکیشن‌های طراحی لوگو عبارتند از:

  • Logo Maker: Design Creator by kamal Uddin
  • Logo Maker Shop
  • Watercolor Logo Maker
  • ICONA
  • و غیره

نتیجه‌‌گیری

همانطور که متوجه شدید، طراحی برند یکی از مهمترین جنبه‌های فرایند برندسازی است، که موجب می‌شود یک شرکت هویت متمایزی در بازار و بین رقبایش پیدا کند. به علاوه، طراحی برندینگ، کمک می‌کند که کسب وکار ارتباط عاطفی مثبت و خوبی با مشتریانش برقرار نماید. و یادتان باشد که در طول فرایند طراحی برند، لازم است که زمان، انرژی، تمرکز، و خلاقیت را به سمت درست سوق دهید تا به نتیجه‌ی مطلوب برسید. حالا که همه عوامل مهم در طراحی برند شرکت را بررسی کردیم وقت اجرا رسیده، آیا با اصول طراحی برند آشنا هستید؟ آیا تجربه‌ای در خصوص طراحی برندینگ دارید که بخواهید با ما در میان بگذارید؟

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *