دیجیتال مارکتینگ چیست؟


«دیجیتال مارکتینگ به هرگونه‌­ای از بازاریابی محصولات و خدمات می­‌گویند که از طریق دستگاه‌­های الکترونیکی انجام می‌­شود».

طبق این تعریف، دیجیتال مارکتینگ مفهوم نسبتاً جدیدی نیست، بلکه اولین بازاریابی دیجیتال صورت گرفته در دنیا مربوط می‌­شود به بیش از ۱۰۰ سال پیش. رادیو سال ۱۸۹۶ اختراع شده است.۱۰ سال زمان برد تا رادیو به محصولی عمومی تبدیل شود و اکثر مردم آن را تهیه کنند و از آن­جا بود که به فکر تبلیغات نیز افتادند. اولین تبلیغات به یک اجرای اُپرا مربوط بود که بعد از پخش فوراً بلیط‌­های آن اجرا فروخته شد و همان روز دیجیتال مارکتینگ متولد شد.

بازاریابی دیجیتال و بازاریابی سنتی


بازاریابی سنتی به تبلیغاتی شامل آگهی‌ها، بیلبوردها، تبلیغات تلویزیونی، تبلیغات رادیویی، تبلیغات چاپی، تبلیغات روزنامه‌ها و غیره می‌پردازد. در این روش هزینه‌های تبلیغاتی بسیار گران و گزاف هستند و چون نمی‌توان جامعه خاصی را هدف قرار داد، گاهی این هزینه‌ها هدر می‌روند. اندازه‌گیری نتایجی که از این نوع بازاریابی عایدتان می‌شود بسیار سخت و دشوار است. همچنین این روش برای برندسازی به دلیل مشخص نبودن جامعه هدف، چندان مناسب نیست.

در مقابل بازاریابی دیجیتال روشی مدرن است که در آن محصولات و خدمات‌تان را با روش‌هایی مثل تبلیغات در شبکه‌های اجتماعی، سئو، PPC یا تبلیغات کلیکی، تبلیغات در موتورهای جستجو (SEM) و… تبلیغ می‌کنید. در این نوع بازاریابی هزینه‌ها بسیار مقرون به صرفه هستند و به دلیل امکان هدف‌گیری مشخص مشتری، برندسازی بسیار کارآمد و سریع است. همچنین اندازه‌گیری بازاریابی دیجیتال با کمک ابزارهای تحلیلی آسان است.

Digital Mar k etnin g

شاید برای شما این سوال پیش بیاید که کدام استراتژی برای کسب‌و‌کارتان مناسب‌تر است؟ در پاسخ باید بگوییم که باید هدف شما به طور واضح از فرآیند بازاریابی‌تان مشخص باشد.

اگر می‌خواهید به گروه خاصی از افراد در هر کجا که هستند، دسترسی پیدا کنید و درعین‌حال هزینه‌ها را پایین نگه‌دارید، بازاریابی دیجیتال بهترین گزینه خواهد بود. انجام این کار همچنین به شما این امکان را می‌دهد که بلافاصله اطلاعات ارزشمندی را در مورد مخاطبان خود جمع‌آوری کنید تا بتوانید کمپین‌های بازاریابی موثر‌تری ایجاد کنید.

بااین‌حال، هنوز هم جایی برای بازاریابی سنتی وجود دارد. اگر می‌خواهید به مخاطبان مسن‌تر یا مخاطبان محلی دسترسی پیدا کنید، روش‌های بازاریابی سنتی ممکن است سازنده‌تر و بهتر از روش‌های بازاریابی دیجیتال باشند. اگرچه ممکن است این روش‌ها «قدیمی» به نظر برسند؛ اما دلیل اینکه هنوز هم این نوع تبلیغات را در اطراف خود می‌بینید این است که برای بعضی از کسب‌و‌کارها خوب جواب می‌دهند و کارآمد عمل می‌کنند.

وقتی در نظر می‌گیرید که کدام استراتژی بازاریابی برای کسب‌وکار شما بهترین است، مخاطبان خود را در نظر بگیرید که چه علایقی را دنبال می‌کنند و اطلاعات خود را از کجا می‌گیرند و از آن برای تصمیم‌گیری استفاده کنید. هنگام تصمیم‌گیری بین بازاریابی سنتی و دیجیتال مارکتینگ، لزوماً درست نیست که یکی از آن‌ها بهتر از دیگری باشد؛ زیرا اهداف متفاوتی را دنبال می‌کنند. شما باید به ‌طور کامل کسب‌و‌کار و مخاطبان خود را بشناسید تا استراتژی‌ای را انتخاب کنید که برای شما بهتر است.

آبااستودیو با بیش از دو دهه تجربه هنری فرهنگی و تحقیقاتی


فتوشاپ

نرم‌افزار فتوشاپ (به انگلیسی: Photoshop) یکی از نرم‌افزارهای طراحی گرافیکی می‌باشد که در زمینه گرافیک و سایز، زمینه‌هایی که به نوعی با تصویر، رنگ و چاپ سر و کار دارند، کاربرد دارد.[۱] طبق آمار معتبر جهانی، بیش از ۹۰٪ کاربران حرفه‌ای که با گرافیک و تصویرسازی در ارتباط‌اند، نسخه‌ای از این نرم‌افزار را روی سیستم خود نصب دارند.[۲]

این‌دیزاین]

کاربرد نرم‌افزار این‌دیزاین (به انگلیسی: Indesign) در زمینه طراحی و صفحه آرایی کتاب‌ها، مجلات بروشورها و… می‌باشد. این نرم‌افزار تلفیقی از امکانات نرم‌افزاری‌های ورد و فتوشاپ و همچنین دارای محیطی برداری است.[۲]

ادوبی انیمیت

این نرم افزار را ممکن است با نام (به انگلیسی: Flash) به یاد بیاورید. ادوبی انیمیت (به انگلیسی: Adobe Animate) نرم‌افزاری برای ساخت محتوای انیمیشن و چندرسانه‌ای می‌باشد. قابلیت اسکریپت نویسی جهت طراحی بازی‌های دو بعدی، طراحی سایت، ساخت برنامه‌های چندرسانه‌ای آموزشی، طراحی اتوران (به انگلیسی: Auto Run) دیسک‌های فشرده از ویژگی‌های کلیدی این نرم‌افزار است.[۲]

دریم ویور

دریم ویور (به انگلیسی: Dream Weaver) نرم‌افزاری است که اکثر برنامه‌نویسان برای طراحی سایت از آن بهره می‌گیرند. به کمک این نرم‌افزار می‌توان به سادگی اقدام به نوشتن کد نمود. زیرا محیط ویرایش‌گر این برنامه با تفکیک کردن کدهای مختلف، کد نویسی را آسان می‌کند.[۲]

ایلاستریتور

ایلاستریتور (به انگلیسی: Illustrator) یکی از نرم‌افزارهای طراحی و ساخت ترسیمه‌های برداری (وکتور) است که طراحان، طراحی های خود را به کمک این نرم‌افزار انجام می‌دهند. این نرم‌افزار رقیب نرم‌افزار کورل‌دراو (به انگلیسی: CorelDRAW) محسوب می‌شود.[۲]

ادوبی ریدر

ادوبی ریدر (به انگلیسی: Adobe Reader) نرم‌افزاری که تمامی ابزارهای مورد نیاز جهت نمایش، ویرایش و ساخت فایل‌ها و اسناد با فرمت پی‌دی‌اف را دارا می‌باشد.[۲]

پریمیر پرو

پریمیر پرو (به انگلیسی: Premier Pro) نرم‌افزاری که امکانات و تکنولوژی‌های ویرایش را برای فیلم‌ها امکان‌پذیر می‌سازد. از قابلیت‌های این نرم‌افزار می‌توان به تبدیل و پشتیبانی از فرمت‌های صوتی و تصویری، ساخت فیلمهایی با کیفیت بالا، امکان برقراری ارتباط میان انواع دوربین‌های دیجیتال اشاره کرد.[۲]

افتر افکت

افتر افکت (به انگلیسی: After Effecs) نرم‌افزاری برای ساخت جلوه‌های ویژه سینمایی و گرافیک‌های پویا می‌باشد. از این نرم‌افزار می‌توان در امور مختلفی چون ساخت فیلم، فرمت‌های ویدئویی مناسب موبایل بهره برد. به کمک این نرم‌افزار می‌توان روی فایل‌های ویدئویی افکت‌های جذابی ایجاد کرد.[۲]

ایکس دی

ادوبی ایکس دی یک نرم‌ افزار طراحی رابط کاربری و طراحی تجربه کاربری رایگان که توسط ادوبی تهیه و منتشر شده‌است. برنامه Adobe XD CC از طراحی برداری و طراحی Wireframe پشتیبانی می‌کند و در آن می‌توانید تنها با یک کلیک پروتوتایپ تعاملی بسازید. ادوبی ایکس‌ دی اولین نرم‌ افزار Adobe برای محیط و پلتفرم جدید ویندوز و توسعه اپ iOS ، اندروید، وب سایت‌ ها و … می‌باشد. این نرم‌افزار دارای ابزارهای کاربردی برای رفع بسیاری از نیازهای طراحان، توسعه دهندگان وب، توسعه دهندگان برنامه‌ها، برنامه نویسان و همچنین بسیاری از کاربران دیگر می‌باشد.

کانکت

نرم افزار ادوبی کانکت نرم افزاری کاربردی برای انجام کلاس های آنلاین هست که امکان انجام کلاس همراه sharing,webcam,chat,Q&A,Speaker است…

جستارهای وابسته[ویرایش]

فهرست محصولات ادوبی

  • ادوبی فتوشاپ(Adobe Photoshop)
  • ادوبی این دیزاین(Adobe InDesign)
  • ادوبی فلش(Adobe Flash)
  • ادوبی دریم ویور(Adobe Dreamweaver)
  • ادوبی ایلاستریتور(Adobe Illustrator)
  • ادوبی ریدر( Adobe Reader)
  • ادوبی پریمیر(Adobe Premiere)
  • ادوبی افتر افکت(Adobe After Effects)

اخبار مربوط به تلسکوپ فضایی جیمز وب با گذشت چند هفته از پرتاب آن همچنان در صدر خبرهای مربوط به علم و فناوری است و در این مدت، مردم بسیاری در سراسر جهان، مراحل پرتاب، باز شدن تدریجی و استقرار آن در فضا را دنبال کردند.

اینک تمامی بخش‌های تلسکوپ فضایی جیمز وب طبق برنامه‌ریزی از هم باز شده و به تدریج طی چند ماه آینده، باید در انتظار ارسال نخستین داده‌های رصدی جیمز وب باشیم.

درباره مشخصات فنی و اطلاعات مربوط به تجهیزات تعبیه شده روی جیمز وب بسیار گفته‌اند و نوشته‌اند اما آنچه که کمتر به آن توجه شده شاید این پرسش باشد که تلسکوپ فضایی جیمز وب اساسا قرار است چه چیزی را رصد کند و چگونه قرار است این کار را انجام دهد. پیش از پاسخ به این پرسش لازم است یادآوری کنیم که جیمز وب، تلسکوپی عمدتا مبتنی بر آشکارسازی امواج فروسرخ است.

 در واقع تلسکوپ‌های مختلف، هر کدام بخشی از جهان هستی را برای ما آشکار می‌کنند که با تلسکوپ‌های دیگر قابل مشاهده نیست. ما با پرتوهای ایکس، گاما، فرابنفش و یا امواج رادیویی، چیزهایی را می‌بینیم که با نور مرئی و به عبارتی با تلسکوپ‌های اپتیکی قابل مشاهده نیستند.

داده های حاصل از هر کدام از این تلسکوپ‌ها از جهات مختلفی برای کیهان‌شناسان و ستاره‌شناسان ارزشمند است. برای مثال تلسکوپ فضایی هابل، نور مرئی، فرابنفش و بخشی از امواج فروسرخ را رصد می‌کرد، اما تلسکوپ فضایی جیمز وب، بخش‌هایی از کیهان را می‌بیند که طیف به مراتب بزرگتری از ناحیه فروسرخ یا همان مادون قرمز را در بر می‌گیرد.

 حال پرسشی که پیش می آید این است که امواج فروسرخ، چه اطلاعاتی درباره کیهان به ما می‌دهند و نگاه کردن با عینک امواج فروسرخ به کیهان چه سودی دارد؟

ارتش فروسرخ، میراث گرانبهای گری نویگباوئر

دهه‌هاست که دانشمندان به اهمیت آشکارسازی امواج فروسرخ در اعماق کیهان پی برده‌اند اما احتمالا کمتر کسی درباره گری نویگباوئر Gerry Neugebauer، دانشمند آمریکایی متولد گوتینگن آلمان چیزی شنیده است.

 نویگباوئر که حدود ۸ سال پیش در گذشت، یکی از پیشگامان نجوم فروسرخ بود که از دهه شصت میلادی به این سو، سهم بزرگی در رصد این بخش از جهان هستی ایفا کرد. پروژه هایی از جمله Two-Micron Sky Survey (TMSS), انقلابی در نجوم فروسرخ به وجود آوردند و حجم دانسته‌های ما از کیهان را به شکلی انفجاری افزایش دادند. از نقطه نظر تاریخی، مبنای فکری ساخت و پرتاب تلسکوپ فضایی جیمز وب، در تحولات نجوم فروسرخ طی دهه های شصت و هفتاد و هشتاد میلادی ریشه دارد و به بیان دیگر، در تحقیقات تیمی از پژوهشگران که در آن زمان، ارتش فروسرخ (InfraRed Army) نامیده می‌شدند.

مشاهده طیف فروسرخ چه اهمیتی دارد؟

واقعیت این است که برخی اجرام در کیهان، اصطلاحا سردند و نور مرئی یا انرژی زیادی از خود ساطع نمی‌کنند. امواج نور مرئی در بسیاری از موارد بر سر راه خود با موانعی چون سحابی‌های متراکم و ابرها و غبارهای عظیم مواجه می‌شوند و از این رو برای ما قابل مشاهده نیستند. یکی از کارهایی که تلسکوپ‌های آشکارساز فروسرخ مانند جیمز وب انجام می‌دهند در واقع این است که به ما این امکان را می‌دهند که به درون ابرهای متراکم نگاه کنیم و ببینیم پشت این توده‌های متراکم سحابی و غبار، چه می گذرد. مساله بر سر این است که کوتوله‌های قهوه ای یا مراحل تشکیل پیش ستاره ها در اعماق یک سحابی به سختی قابل مشاهده‌اند. از این رو، جیمز وب، بخش‌های پنهانی از کیهان را برای ما قابل مشاهده می‌کند که اصولا قابل مشاهده نیستند.

کار دیگر تلسکوپ فروسرخ نظیر تلسکوپ فضایی جیمزوب، مشاهده دوران نوزادی کیهان است و به عبارتی شاید این طور توان گفت که در مقایسه با تلسکوپ فضایی هابل، یک گام عقب تر می‌رود و سرنخ‌هایی درباره جهانی به مراتب جوان‌تر، جهانی که در آن نخستین ستاره‌ها و کهکشان‌ها شکل گرفتند، در اختیار دانشمندان می‌گذارد. دلیل آن هم این است که جهان ما در حال انبساط است و از این رو، نور مرئی یا حتی پرتوهای فرابنفش ستارگان دوردست، در اثر پدیده‌ای که اصطلاحا انتقال سرخ redshift نام دارد به سمت طول موج‌های بلندتر فروسرخ جابجا می‌شوند.

 به همین جهت، آشکارسازی این بخش از امواج الکترومغناطیسی، یعنی طیف فروسرخ می‌تواند اطلاعات بسیاری درباره ماهیت ماده تاریک، انرژی تاریک، سیاهچاله‌ها و روند تکامل کهکشان‌ها در اختیارمان بگذارد.

 تجهیزات نصب شده بر روی جیمز وب، بخش‌هایی از طیف فروسرخ که فروسرخ نزدیک و فروسرخ میانه نام دارند را دریافت می‌کند که به کمک آنها می‌توان چیزهایی را مشاهده کرد که هابل قادر به رصد آنها نبود. اگرچه تلسکوپ فضایی هابل نیز بخش‌هایی از طیف فروسرخ را رصد می‌کرد اما در مقام مقایسه، هابل می‌توانست اجرامی که تنها حدود ۴۰۰ میلیون سال پس از بیگ بنگ ایجاد شده بودند را ببیند ولی جیمز وب می‌تواند از این نیز عقب تر برود و با استفاده از تجهیزات آشکارسازی فروسرخ، کیهانی را مشاهده کند که تنها حدود ۱۰۰ میلیون سال از عمر آن گذشته است. هنوز هیچکس نمی داند که کیهان دقیقا چگونه از حالتی ساده که فقط از هیدروژن و هلیوم تشکیل شده بود به شکل پیچیده امروزی در آمده است.

 شاید پرسیده شود که اگر جیمز وب، یک گام از هابل عقب‌تر رفته و می‌تواند از اسرار کیهان ۱۰۰ میلیون ساله پرده بردارد این کار تا کجا ممکن است ادامه پیدا کند و آیا برای مثال می‌توان در آینده تلسکوپی ساخت که به کمک آن نه فقط کودکی و یا نوزادی جهان هستی، بلکه لحظه تولد جهان را مشاهده کرد؟ پاسخ به این پرسش متاسفانه منفی است. چرا که بین ما و بیگ بنگ، دیواری از پلاسما وجود دارد که اجازه نمی‌دهد از مر۳۸۰ هزار سال، عقب‌تر برویم و نور جهان ابتدایی و تازه متولد شده که فقط چند هزار سال عمر دارد یا حتی لحظه پیدایش جهان را مشاهده کنیم.

زیباترین چشم‌انداز‌های کیهانی

ستارگان، شفق قطبی و مناظر ماه: رصدخانه سلطنتی گرینویچ هر سال به بهترین تصاویر مربوط به کیهان جایزه می‌دهد. زیباترین تصاویر سال ۲۰۲۰ را در این آلبوم عکس ببینید.

کهکشان آندرومدا در همین نزدیکی

این کهکشان بیش از دو میلیون سال نوری با کهکشان ما (راه شیری) فاصله دارد. با دیدن گوشه‌های غیر واضح تصویر، گویی اجرام این کهکشان در فاصله‌ای نزدیک از ما هستند؛ اجرامی که به اندازه ذرات غبار هستند. نیکلا لفودو با این تصویر برنده اول مسابقه عکاسی رصدخانه سلطنتی گرینویچ شد. به او ۱۰ هزار پوند جایزه نقدی هم اهدا می‌شود.

عکس: Nicolas Lefaudeux

شفق قطبی بر فراز لاپلند (فنلاند)

این تصویر را تام آرچر در دمای منفی ۳۵ درجه در لاپلند در شمال فنلاند ثبت کرده است. او در جریان یک تور اکتشافی این درخت تنها را دید. آسمان در ابتدا ابری بود. اما وقتی ابرها اندک‌اندک کنار رفتند، این منظره جادویی با شفق قطبی در برابر چشمان عکاس نمایان شد.

دوزخ کیهانی

این تصویر یک سحابی سیاره‌نما است. رنگ‌ها در این عکس چنان تغییر داده شده که کیهان در آن به یک گلوله غول‌پیکر آتشین تبدیل شده است. هدف پیتر وارد، عکاس، از این ویرایش، یادآوری آتش‌سوزی‌های سال ۲۰۱۹ و ۲۰۲۰ در استرالیا بود؛ آتش‌سوزی‌هایی که زندگی در بیش از ۱۲ میلیون هکتار زمین را نابود کردند.

دلفینی در فضا

آنچه کانر مترن ثبت کرده، به سر دلفین می‌ماند.این تصویر اما در واقع حبابی غول‌پیکر از گاز را نشان می‌دهد که از ستاره نورانی آبی‌رنگ (نقطه نورانی در میانه ابر) به اطراف متصاعد شده است. عکاس برای ثبت این تصویر شاتر دوربین خود را ۳۳ ساعت باز نگهداشت.

غوغای رنگ‌ها بر فراز فنلاند

شفق‌های قطبی فنلاند مشهورند. سوژه این عکس پدیده شناخته‌شده‌ای است مشهور به “بانوی سبز”. برخی در آن اندام زنی را می‌بینند با تن‌پوشی جادویی که به رنگ‌های سبز و آبی و صورتی می‌درخشد.

ابعاد بیکران گیتی

اوکاش سویکا دو غول کهکشان ما را در این تصویر قاب کرده است. ماه و مشتری در ۳۱ اکتبر ۲۰۱۹ روی محوری قرار گرفتند که امکان عکاسی از این صحنه فراهم شد. نهایت دقت فنی و البته اندکی خوش‌اقبالی پیش‌شرط‌های ثبت این عکس بودند.

نمایی نزدیک از سطح خورشید

سطح خورشید دستمایه عکاسی الکساندرا هارت بوده است. قطر سطوح ریز نورانی روی عکس در واقعیت ۱۰۰۰ کیلومتر است. این سطوح مدام در حرکتند. شاتر دوربین عکاس برای ثبت این تصویر تنها هشت میلی‌ثانیه باز ماند.

نقاشی بر فراز قطب شمال

توماس کاست سال‌ها در انتظار شکار تصویر ابرهای رنگین‌تاب (ابر استراتوسفری قطبی) بود. او سرانجام در لاپلند در شمال فنلاند موفق شد از این پدیده عکاسی کند. او دوربین خود را به دست گرفت و روی رودخانه‌ای یخ‌زده شروع به عکاسی از آسمان کرد. شکل و رنگ ابرها دائم تغییر می‌کردند، گویی به تماشای نقاشی‌ای نشسته باشی که دائم رنگ بومش تغییر می‌کند.

سقف پرستاره بیابان

این تصویر خیره‌کننده از کهکشان راه شیری در بیابان‌های بیکران “وادی رم” در اردن ثبت شده است. اشتفان لیبرمن حین یک سفر، سه روز در این منطقه سکونت کرد.

فناوری لیزر در کیهان

این تصویر با وجود این‌که به نظر می‌رسد صحنه‌ای از یک فیلم علمی-تخیلی باشد، اما ارتباطی به جنگ ستارگان ندارد. این‌ها چهار نوار لیزری به سوی یک توده ستاره‌ای در ابرهای ماژلانی هستند. با استفاده از این تابش لیزری “ستارگان” مصنوعی ایجاد می‌شوند. از این ستاره‌ها برای پایش تلاطم‌های جو زمین و تصحیح آنها استفاده می‌شوند.